فامیل امیر سیافی الویری- رستم خانی  میل والوری - منصوری الویری  ساوجی

 

فامیل  { امیر سیافی الویری- رستم خانی  میل  الوری - منصوری الویری  ساوجی}

 

 

روستای سالم الویر شهرستان ساوه از طریق سازمان جهانی بهداشت 1376 WHO

http://savehje.blogfa.com/post/554

خسروخان امیر سیافی (رستمخانی ) در زمان آخر قاجار تاریخ ساوه

 

خسروخان امیر سیافی (رستمخانی ) در زمان آخر قاجار هنگام جنگ نیرو های دولت ایران با یاغی معروف آذربایجان غربی اسماعیل سیمیتقو به شهادت رسید. عکس سمت راست که یک عصا در دست دارد. مرحوم تقی متقی از طایفه کرد الویر میباشند.

#تاریخ_ساوه

عکس بالا متعلق به خسروخان امیر سیافی (رستمخانی )نشسته از سمت چپ از فرزندان محمد حسن خان آجودان الویری.
سعید امیر سیافی📩

ساوه ایها به ما بپیوندید👇
https://telegram.me/joinchat/AAAAAEL7akAUcZFChTorUg

---------------------------------------------------------------------------

http://alvir.persiangig.cshdom/

سایت الویر
http://www.bizimmil.blogfa.com/post/3

میل خرقان

فامیل امیر سیافی الویری- رستم خانی  میل والوری - منصوری الویری  ساوجی

( تعهد نامعه و التزام نامه )     روسا ووکلا        قصبه الویر بخش خرقان   شهرستان ساوه

الویر نیزدارای سابقه می‌باشد و به یقین یکی از قدیمی‌ترین روستاهای ایران است و با توجه به شواهد وقراین می‌توان آن را دست کم باقی‌مانده دوره مادها و هخامنشیان دانست. حمدالله مستوفی در کتاب نزهت القلوب تألیف سال ۷۴۰ هجری قمری الویر را یکی از دهات بزرگ خرقان قلمداد کرده‌است

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%84%D9%88%DB%8C%D8%B1

( تعهد نامعه و التزام نامه )   

روسا ووکلا 

     قصبه الویر بخش خرقان     

سال 1325 قمری

روستای تاریخی الویر

 

https://www.isna.ir/photo/markazi-82018

روستای تاریخی الویر

-------------------------------------------
روستای سالم الویر شهرستان ساوه از طریق سازمان جهانی بهداشت 1376 WHO

روستای  سالم الویر .بخش خرقان . شهرستان ساوه .استان مرکزی. کشور جمهوری اسلامی ایران .درجهان از طریق سازمان جهانی بهداشت  WHO  ازسال  1376 شروع ودر سال 1381 پیوست...

http://savehje.blogfa.com/post/173

-----------------------------------------------------

 


همه ی اهالی الوير مسلمان و شيعه ی جعفری می باشند. در اين ده قبل از داير شدن دبستان به سبک جديد تعدادی مکتب خانه پسرانه ودخترانه داير بوده است که مشهورترين آنها در دوره های معاصر به شرح زير است:

کتاب های الويری
مسجد ملا ابراهيم الوير
مدرسه ی نامی الوير

1- مکتب ملا سيده صغرا ؛
2- مکتب ملا شوکت ؛
3- مکتب ملا خديجه ؛
4- مکتب ملا علی اعظم ؛
5- مکتب مهدی خان ؛
6- مکتب ملا محمد اسماعيل ؛
7- مکتب شيخ علی ؛
8- مکتب ميرزا علی آقا ؛
9- مکتب ميرزا حسن شرفی ؛
10- مکتب ميرزا حسن کمالی ؛
11- مکتب ملا نوح ؛
12- مکتب ملا نذير .

 

به دليل آنکه ده الوير هميشه خرده مالک بوده است ، اهالی علی رغم وجود برخی مشکلات مادی در فرستادن فرزندان خود به مکتب در این زمينه با هم رقابت نيز داشته اند و به همين دليل جزانگشت شماری به ویژه زنان بقيه تحت تعليم،تربيت وسوادآموزی بوده اند.
مدرسه به سبک نوين از سال 1324خورشيدی در الوير داير شد و اولين دبستان به نام "دبستان نامی الوير" در همين سال افتتاح گرديد و با شروع به کار آن مکتب خانه ها به مروراز رونق افتاده و تعطيل شدند.
وجود مکتب خانه ها ومراکز صنعتی متعدد مانندآهنگری ، نجاری ، رنگرزی و کفاشی اين موقعيت را برای الوير فراهم ساخته بود که محل مراجعه و رفع نيازاهالی روستاهای اطراف باشد و به همين جهت تعداد زيادی از باسوادها و صنعتگران الوير درديگرروستاها مستقر گشته و به امر آموزش آنها می پرداختند .

      

 

 

طوايف الويری

 

الوير در قديم دارای طوايف و قبيله های متعدد و جداگانه ای بوده است. در آن زمان مجمعی متشکل از نمايندگان هر يک از طايفه ها وجود داشته، به صورتی که تصميمات ومصوبات آن راه گشا وچاره ساز مساِيل مختلف اهالی بوده ومانند قانون مورد استفاده قرار می گرفته است. در ذيل نمونه ای ازنظام نامه ی تنظيمی آن مجمع به همراه نام طوايف الويری و نماينده ی هر کدام از آنها را برای شما ذکر می کنيم.
صورت تعهد نامه و التزام نامه ی روسا و وکلای قصبه ی الوير بموجب مرقومه ذيل است :

 بسم الله الرحمن الرحيم

 

الحمدالله رب العالمين والصلوه والسلام علی خير خلقه محمد و اله اطاهرين المعصومين. فبعد ايجاز مرام و ملخص کلام آنکه حاضر محفل شرع مطاع لازم الاتباع قصبه الوير اگر چند عموم مشروطه خواهان و خيرون مجلس مقدس دارالشورای ملی اسلامی شيدالله ارکانه و سددالله بنيانه و بعد الحضور ملتزم و متعهد شرعی گرديدند که بعد يومنا هذا هفته ای يکروز اجلاس نمايند ودر خصوص نظم و ترتيب و تنسيق امورات قصبه الوير مشاوره نمايند بچند شرط:

شرط اول : آنکه از شاهراه هدايت که شريعت مقدسه حضرت ختمی مرتبت صل الله عليه و آله و سلم است بقدر ذره ای انحراف نورزند و موافق قانون شرع مطهر با يکديگر مماشاه و معاشرت نمايند.
شرط دوم : حسد و عداوت و بغض و کينه که سبب و باعث تفريح شيطان است هيچيک بالنسبه باخوان دينی خود در قلب راه ندهند.
شرط سيم : با اغماض و خاطر خواهی و به ميل اجنبی تکلم نکنند وفيمابين عالی و دانی و وضيع و شريف و غنی و فقير تفاوت نگذارند و در هر امر موجهی از منکر که از جمله فروع دين و واجب عينی است تعلل و تسامح نورزند.
شرط چهارم : در امورات شخصی و نوعی از کلی و جزيی و از داخل و خارج آنچه حادث شود شرعيه کانت ام عرفيه بالنسبه يکسان و به بستگان و موکلان از ايثار بجان ومال مضايقه و دريغ نفرمايند و در اصلاح عمل ايشان جد و جهد مبذول دارند.
شرط پنجم : که هرکس از تابعين و متعلقين و موکلين از قبيله خودشان که با کسی طرف گفتگو باشد در مقام معارضه و مشاجره و مضاربه و محاربه برآيند ايشان راالزام نموده در محضر احدی از حکام و امنا شرع انور نبوی حق حاضر نموده ختم عمل نمايند. هر يک از مدعی و مدعی عليه به حرکت وحشيانه مبادرت نمايد درصدد تنبيه و سياست و مجازات برآيند و سارقين اين بلد را بعد از تحقيق و تحقق از کلی و جزيی از استرداد مال مسروقه تاديب و تنبيه نموده و معادل مال مسروقه را مجانا از ايشان بگيرند تا اسباب تجری ديگران نگردد.
شرط ششم : آنچه در امورات نوعی از قبيل تعمير مشاهر و مساجد و تکايا و حمامات و قنوات اتفاق نموده با يکديگر معاون و معاضه و متحد گرديده معمر و مفتح و منزه بدارند و کسبه آبادی را در بدو امر از قبيل حمامی و سلمانی و شبانی و دشتبانی را اجير نموده در امر مرجوعه بايشان هدايت نمايند که هريک در امر خود سعی و اهتمام نمايند باين معنی که هر گاه مسامحه و تغافل ورزيده مال مردم را بدون جهت شرعی تفريط نمايند مسئول و مواخذه باشند بلکه از عهده غرامت آن برايند . عليهذا عموم وکلا بر مسئوليت خود ملتزم باشند و در عوض مخالف شخص صديقی از طايفه خود معين نمايند پس از قبول شرايط مرقومه کلهم کلام الله حميد مجيد را حکم قرار دادند و معاهده نمودند فمن تخلف عما سطر لعنه الله و الملا ئکه و الناس اجمعين وکان ذلک فی اربعه عشر من شهر ذيحجه الحرام سنه 1325 غشکه .
صورت اسامی وکلاء اهالی الوير بموجب وکالت نامچه شرعی که در دست دارند در خصوص تمشيت و اداره قصبه مزبور بموجب شرح ذيل است
 :

جناب آقای سيد محمود سلمه اله از جانب عموم طايفه سادات ؛
آقای ميرزا اسمعيل از جانب عموم طايفه دولی خانلو ؛
آقای ميرزا محمود از جانب عموم طايفه خرمشاهی ؛
کربلايی محمد ولد مرحوم ملا اسمعيل از جانب طايفه نجفعلی لو ؛
محمد حسن بيگ ولد کربلايی کريم ازجانب طايفه محمد محسن لو ؛
جناب حاج حسين از جانب عموم طايفه غلام لو ؛
مشهدی محمد ولی ولد مرحوم کربلايی اسمعيل از جانب عموم طايفه حسن خان لو ؛
غلامحسين ولد مرحوم کربلايی عباس از جانب عموم طايفه نادرعلی ؛
کربلايی محمد تقی ولد مرحوم کربلايی هاشم از جانب عموم طايفه مرحوم ملا محمد علی ؛
آقای محمد ابراهيم ولد مرحوم کربلايی معصوم از جانب عموم طايفه زين الدين لو .

 

 

شهيدان

برای حفاظت از وطن عزيزمان ، ايران ، درهنگامه جنگ وخونريزی ،  سالهای تجاوز ، غارت وهتک حرمت ، روستای الوير بااهدای 32 انسان وارسته ، غيرت وحميت شريف خود را باری ديگر به اثبات رسانيد. حال با ادای احترام به یکايک اين عزيزان نام مبارکشان را ذکر می کنيم :  

قبرستان الوير

شهيد حسين اثنی عشری – شهيد مهدی (حجت) ترابی – شهيد ابراهيم ميرزايی – شهيد عبدالله پرويزاميرسيافی – شهيد محمد رستمی – شهيد اسدالله تشکری – شهيد علی سخندان – شهيد محمد مبتدا – شهيد عباس حمامی – شهيد محسن خرمشاهی – شهيد محمدرضا معقولی  شهيد محمود دورانی – شهيد ابراهيم احترامی – شهيد تقی اميرسيافی – شهيد داوود اختياری – شهيد علی اصغرشادمان – شهيد ذکريا زنده دل – شهيد علی شهابی – شهيد اسماعيل بهروزی – شهيد قربان مزدوری – شهيد اسماعيل صفادار – شهيد عباس عماد – شهيد مرتضی صولتی – شهيد محمدرحيم سراج -  وهشت عزيز ديگر که متاسفانه اسامی گراميشان در دسترس مانيست. درصورت اطلاع لطفا ما را آگاه سازيد ، متشکريم.

------------------------------------

روستاي الویر سالم بخش خرقان توسط سازمان جهانی بهداشت WHO در سال 1381 شمسی

http://kharaghansaveh.blogfa.com/1397/10

( تعهد نامعه و التزام نامه )   

روسا ووکلا 

     قصبه الویر بخش خرقان     

در 125 سال قبل در سال 1325 هجری قمری

با مشارکت جمعی .همکاری عمومی . هم افزایی . هم اندیشی  در اداره مدیریت جامعه قصبه را براساس استاندارد های جهانی مدینه فاضله (امور دنیوی - معنویت ) شاخص های  انسان سالم  در روستای سالم پایه گذاری نمودند   

تهیه کننده / مهندس محمذ شرافت ساوجی 

17 دی 1397 شمسی مطابق 6  ژوِین 2919

30 جمادلی الاول 1440

 

 

+ نوشته شده در یکشنبه شانزدهم دی ۱۳۹۷ ساعت 16:27 توسط محمد شرافت ساوجی  

 

محمد شرافت ساوجی 30 تیر ماه سال1399

شهروندان روستای جوشقان شهرستان ساوه

شهروندان روستای جوشقان شهرستان ساوه

طایفه (قلیج قانی - {قرخلو = قرقلو} - قاسملو ) خانوار افشار ساوجی

طراحی سایت

طایفه 

1- قلیج خانی 2- {قرخلو =قرقلو  }3- قاسملو

3500 هزار خانوار  افشار (قرن - 802 قمری)

درزمان نادر شاه افشار از آذربایجان شرقی ( درآن زمان آذربایجان از ایران بوده است )

به ارومیه برگشتند 

ودر 150 آبادی سراسر ایران اسکان  یافتند

---------------------------------

ستارگان درخشان جوشقان ساوه 

http://setaregan.joshghan.ir/

-------------------------------

جوشقان روستای سالم توسط سازمان جهانی بهداشت WHO

واجرای طرح توسعه پایدار BDN

مردم شهروند و روستای  جوشقان زمینه و آمادگی ایجاد صنعت گردشگری چند منظوره 

( زیاریی - تفریحی -بسته بندی میوه وخشک بار  )در سطح استان مرکزی را با همکاری دولت  دارند

 

فیلم شهر سالم وروستای سالم شهرستان ساوه (قسمت دوم ) به زبان انگلسی و(قسمت اول ) به زبان فارسی تهیه شده 


https://www.aparat.com/v/aw5Mo قسمت اول

https://www.aparat.com/v/TSaFZ قسمت دوم

--------------------------------------

نادرشاه افشار
شاهنشاه ایران
Nader Shah Afshar (cropped).jpg

 

اَفْشار،

نام‌ يك‌ گروه‌ بزرگ‌ قومى‌ - عشايري‌ از اقوام‌ ترك‌ زبان‌ ايران‌. افشار در متنهاي‌ قديم‌ به‌ صورتهاي‌ اَوْشار (بدرالدين‌، 20؛ ابوالغازي‌، 27)، اَوشر (رشيدالدين‌، 1/40)، اَوْشَريّه‌، اوشاريه‌ و افشاريه‌ (ابن‌ تغري‌ بردي‌، 14/48؛ مقريزي‌، 4(1)/86، 126، جم ؛ قلقشندي‌، 7/282) نيز آمده‌ است‌.
افشار يكى‌ از نيرومندترين‌ ايلات‌ ترك‌ زبان‌ (فيلد، 49) در تاريخ‌ ايران‌ به‌ شمار مى‌رفته‌ است‌. در زمان‌ سلجوقيان‌ نام‌ افشار چنان‌ وحشت‌انگيز بود كه‌ اقوام‌ تركمان‌، ازبك‌ و تاتار كودكان‌.....
جلد: 9
     
شماره مقاله:3729

منابع : دانشنامه بزرگ اسلامی - مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی ...

http://lib.eshia.ir/23022/9/372

----------------------------------------------------

بزرگ خاندان قلیج خان

 سلام علیکم 

عکس مربوبط  موسس روستای جوشقان

که عکس مذکور در موزه تهران نگهداری میشود.  قلیج خان روستای جوشقان را خریداری میکند .

فامیلهای بعدی از جمله ولدخانی  ملک لو وشریعت   ..بعدا به روستا مهاجرت میکند

 منابع ارسال مطلب : آقای حسین محمودی فر  جوشقان ساوجی  ریاست اداره ارشاد اسلامی شهرستان ساوه

------------------------------------------------

Cheraghi Mohammad ali:
.

.
جوشقان، از توابع
نوبران، ساوه

        ------------------- 

روستای جوشقان از توابع بخش نوبران شهرستان ساوه، در استان مرکزی کشور ایران، در دهستان کوهپایه قرار دارد.
جوشقان با ۱۷۶۰ متر ارتفاع از سطح دریا در طول۴۶/۶۴۳۲۲۲۹۹ نصف النّهار و عرض ۳۵/۱۶۸۴۹۳۰۷ مدار جغرافیایی قرار گرفته است.
تاریخ روستای جوشقان، بنابر منابع موجود به چندین هزار سال قبل برمی گردد که روستا با نام محلی کوشکان مرکب از کوشک و کان متشکل از کوشکان علیا و کوشکان سفلی بوده است.
در منابع، کوشک، قصری را گویند که در اطراف آن باغ قرار داشته باشد؛ و "کان" همان معدن و یا مرکز و مکانی است در زیر زمین که محل انباشته شدن طبیعی احجار، فلزات و سایر چیزهاست.
این روستا به دلیل قرار گرفتن در حاشیه رودخانه دائمی "مزلقان چای" دارای طبیعتی زیبا و مناظری چشم نواز است که می تواند نظر هر گردشگری را به خود جلب کند. جوشقان، در ۷۵ کیلومتری باختر ساوه و ۱۷۸ کیلومتری جنوب باختری تهران قرار گرفته است؛ و به دلیل نزدیکی به مرکز شهرستان و پایتخت و حضور مردم متدین و میهمان نواز، قابلیت تبدیل شدن به قطب گردشگری و سیاحتی را دارد.
روستای جوشقان از دیرباز در میان روستاهای منطقه، بویژه منطقه خرقانِ قدیم که شامل بخشهایی از مناطق ترک زبان استانهای همدان، مرکزی و قزوین بوده است، صاحب اسم و رسم است. حضور نام آورانی در این روستا، از جمله علمای دینی، شهداء، ایثارگران، مسؤولان ارشد لشگری و کشوری، هنرمندان صاحب نام، پزشکان، مهندسان، ورزشکاران و فعالان فرهنگی هنری، در طول تاریخ این مرز و بوم، در کنار طبیعت دل انگیز و مردمان بافرهنگش، موجب حُسن شهرت آن در منطقه، استان و کشور بوده است.
اهالی روستا، عموماً از اقوام و طایفه های ولدخانی، قلیچ خانی، ملک لو، شریعت، جوانمرد، احمدی، بادروزه، بهرامی، سجّادی، احمدخانی، مقدّم، کمالی، دنیایی، وهابی و... تشکیل شده اند که همواره با همدلی و دوستی، موجب رونق وپیشرفت روستا بوده اند.
روستا از دیرباز دارای صبقه فرهنگی قابل توجهی بوده است. وجود مکتب خانه های قدیمی و در ادامه تاسیس دبستان در دوره پهلوی دوم و سپس راه اندازی مدرسه شبانه روزی، که نه تنها نیاز دانش آموزان روستا بلکه دانش آموزان سایر روستاهای منطقه را نیز برآورده می کرده است، نشان از دیدگاه و بینش فرهنگی و رویکرد علمی مردم روستا، بالاخص بزرگان آن، دارد.
وجود بقعه مبارک امامزاده هاشم(ع) از نوادگان امام سجّاد(ع) و دو مسجد که مسجد جامع محمّد رسول اللّه(ص) پس از انقلاب بازسازی شده است، هم حاکی از تدیّن و محبّت مردم این دیار به اهل بیت عصمت وطهارت ع. است.

تاسیس درمانگاه، حمّام عمومی ونمره، خانه ی بهداشت، غسالخانه، مرکز مخابرات، ایستگاه گیرنده ی تلویزیونی، پست بانک، نمایندگی پست، مصلّی یادمان شهداء، کانون فرهنگی هنری مسجد، مجموعه ورزشی ستارگان جوشقان(زمین چمن مصنوعی)، ثبت سازمان مردم نهاد تحت عنوان کانون توسعه پایدار شهروندان جوشقان، راه اندازی سایت ستارگان جوشقان، ساماندهی آرامستان(وادی عبرت) و پایگاه مقاومت بسیج در روستا، که بخشی پیش از انقلاب و بخش دیگری پس از انقلاب توسط خیّرین و همیاری اهالی صورت گرفته، گویای همت والای مردم روستاست.
زبان بومی مردم این روستا، ترکی است؛ که با زبان آذری کمی متفاوت است و مردم با لهجه و گویشی سلیس و روان با هم سخن می گویند.طی چند دهه ی اخیر، به علّت افزایش مهاجرت به شهرها بویژه پایتخت، گفتگوی روزمره مردم، تحت تاثیر زبان فارسی قرار گرفته و همچون مناطق دیگر خطر نابودی گویش، آداب و رسوم و سنن بومی، محلی و فولکلوریک روستا احساس می شود.
موسیقی محلّی ترک زبانان فلات مرکزی ایران (موسیقی آشیقلر) موسیقی که در آن خواننده با عنوان آشیق، با همراهی ساز چوگور و با اشعار حکمت آمیز و پند واندرز به هنرنمایی می پردازد، مورد توجه مردم روستا بوده وعلاقه مندان بسیاری را به خود اختصاص داده است. از هنرمندان این هنر در روستا، می توان از آشیق علی ولدخانی نام برد که همواره با استفاده از اشعار حکیم و شاعر ترکی سرای منطقه، حکیم تیلیم خان، علاقه مندان را محظوظ و مشعوف می‌گرداند.
از دیگر هنرمندان شاخص و نام آور روستا می توان به کریم ولدخانی در تئاتر و سینما، علی و حامد ملک لو در موسیقی و دکتر حمیدرضا قلیچ خانی استاد خوشنویس و پژوهشگر صاحب نام در این عرصه که دارای تالیفات متعددی دراین زمینه است، اشاره کرد که علاوه بر روستا، بخش نوبران و شهرستان ساوه، از مفاخر فرهنگ وهنر استان مرکزی محسوب می شوند.
دکتر مسعود ملک لو یکی دیگر از فعالان فرهنگی روستای جوشقان است که با جمع آوری شجره نامه اقوام و طوایف روستا کاری بسیار عظیم و مجموعه ای درخور تحسین(اطلاعات حدود ۱۴۲۲۲۰ نفر به همراه عکس۳۵۰۰ نفر از مرحومین اهالی) را گردآوری نموده است.
حضور ورزشکارانی از این دیار که در سطح ملی و بین المللی مطرح بوده اند، همچون برادران ملک لو در تیم ملی والیبال سالهای نه چندان دور، قلیچ خانی ها در فوتبال کشور، ولدخانی ها در پرورش اندام و‌ پاور لیفتینگ و ابوالفضل ملک لو در عرصه سوارکاری کشور، همواره زبانزد بوده و مایه مباهات نه تنها مردم روستا بلکه منطقه بوده است.
زیستن علمای سرآمدی چون مرحوم ملا قربانعلی شریعت، مرحوم ملا نجفعلی شریعت، مرحوم ملاهادی شریعت، مرحوم ملا ابوالقاسم شریعت، مرحوم ملاحاجعلی شریعت، مرحوم آخوندملاحسین شریعت، مرحوم حاج شیخ احمد ولدخانی، مرحوم حاج شیخ احمد شریعت، شیخ محمدحسن شریعت، مرحوم حاج شیخ میرزاعلی ولدخانی، مرحوم حاج سیدمحسن مجد و دیگر علما در این روستا باعث ارتقای سطح علمی ومعنوی مردم روستا بوده و موجب گشته تا روستا به روستایی عالم پرور تبدیل شود.
روستای جوشقان به دلیل شرایط سوق الجیشی و جغرافیایی خود، قاعدتا دارای کشاورزی قابلی است که لازمه آن خاک حاصلخیز و آب مناسب است.. قرار گرفتن در کنار رودخانه دائمی مزلقان چای موجب این گشته که اکثر مردم منطقه از راه کشاورزی زندگی خود را بگذرانند.
کشاورزان روستا یا باغدارند که عمده محصولات شان گردو، بادام، انگور، سیب، آلو، زردآلو، گیلاس، آلبالو و... است و یا با توجه به گستردگی زمینهای حاصلخیز اطراف روستا، که اکثرا جزو مستثنیات می باشند، به کشت دیم گندم، جو و نخود مشغول هستند.
حمایت سالهای اخیر دولت از بخش کشاورزی، بویژه گندم کاران، موجب افزایش رونق اقتصادی مردم روستا و کاهش مهاجرت شده است که این خود نوید بخش روزهای بهتر برای این آب وخاک است.
شایان ذکر است تقدیم حدود۶۰ شهید سرافراز و حدود۳۰۰۰ ایثارگر از این دیار به انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و دفاع از حرم اهل بیت(ع) وجه تمایز دیگر این روستا با سایر روستاهای همجوار، شهرستان و استان میباشد.

نویسنده:
احمد جوانمرد
کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی،
کارشناس جغرافیا، 
و فعال فرهنگی،
با حدود ۳۰ سال سابقه فعالیت فرهنگی
29 تیر 1399

جوشقان، سرزمین دانش و فرهنگی

آقای احمد جوانمرد جوشقان ساوجی ریاست اداره ارشاد اسلامی شهرستان زرند استان مرکزی

--------------------------------------------------

مقاصد گردشگری

لیست موزه‌های تهران (۱۵ موزه): موزه تاریخ، کاخ‌ها و …

تاریخ: جولای 22, 2019 نویسنده: مدیر سایت

معرفی موزه های تهران

https://www.fadaktrains.com/blog/5534/

---------------------------------------------

مقدمه ای از تاریخ جوشفان

 

[تاريخ:25 مارس 2016] ~ اخبارجوشقان ساوه،گالری عکس

 

اسناد تاریخی مربوط به جوشقان ساوه بنا به درخواست بازذید کنندگان محترم مجدد منتشر می شود .

خواهشمند است اسناد و مطلب تاریخی در مورد جوشقان ساوه را  جهت انتشار ارسال نمایید .               

  با تشکر محمد شریعت بهادری

سند شماره ۱ :

 

آر

سند شماره ۲ :

11

سند شماره ۳ :

 

55

سند شماره ۴ :

 

22

با عرض سلام وتبریک  سال نو و تشکرخدمت  بازدیدکنندگان محترم سایت www.joshghan.ir  و  www.setaregan.joshghan.ir واهالی خوب جوشقان بخصوص عزیزانی که با گذاشتن نظر به ما اظهار لطف نموده ودرمورد ۴ قسمت از اسناد تاریخی  سال ۱۱۶۲  خرید روستای جوشقان ساوه توسط قلیچ خان  است ،مدارک فوق در سال ۱۳۲۸ شمسی ۶۴ سال قبل موردتائیدنهادهای قانونی قرار گرفته و با خط جدید نگارش شده فعلا ۴ قسمت بالا خدمتتان تقدیم می شود .

ارادتمند محمد شریعت بهادری

اسناد جدید درارتباط با مدارک فوق شماره ۱_۲_۳_۴77       .                                           443366

 

 آثار تاریخی جوشقان ساوه : www . joshghan ir

 ستارگان درخشان جوشقان  ساوه

 

 ارادتمند : محمد شریعت بهادری

        محمد شریعت بهادری

http://setaregan.joshghan.ir/?p=238

http://setaregan.joshghan.ir/?p=254

http://setaregan.joshghan.ir/

------------------------------------------------

چشم‌اندازی بر عشایر استان مرکزی

چشم‌اندازی بر عشایر استان مرکزی

صفحه - 56 - 57 کتاب  : خانم دکتر گیتی صلاحی اصفهانی

ب- شاهسون های اینانلو ( به احتمال زیاد توسط نادر شاه از شیراز به ساوه کوچ داده شده اند )

---------------------------------------------

  

تهیه کننده : محمد شرافت ساوجی   جمعه 27 تیر ماه سال  1399

علیرضا قاسمی زاده تفرشی ساوجی

علیرضا قاسمی زاده تفرشی ساوجی

ساوه قلب ایران- و  ایران کالبدی وجودی تمام اهالی  استان مرکزی  - ایران - جهان 

-----------------------------------------------------------------

آقای علیرضا قاسمی زاده متولد سال 1336 در شهر تهران دارای تحصیلات فوق لیسانس مهندسی معماری  ودارای مهارت معمار شهر سازی  - فیلم ساز - مجسمه ساز - نقاش  

پدرشان محمد قاسمی زاده  عموش حمزه  قاسمی زاده  در شهر (   تفرش، خاستگاه مشاهیر و پدران علمی ایران در سالن مشاهیر  تفرشی ثبت شده است ) قرارداده شده است.

 

«تفرش» زادگاه مشاهیر علم ایران/روایت تاریخ کهن شیعی در مسجد ششناو

 خطه تفرش در استان مرکزی شمار زیادی از مشاهیر علمی ایران در دوران تاریخی و معاصر را در خود جای داده و همچنین آثار تاریخی این منطقه همچون مسجد ششناو، روایتگر تاریخ کهن شیعی هستند.

---------------------------------------------------

همسرش خانم نرجس خوانین زاده یزدی  از تیره خوانین اصیل  ونجیب یزد  دارای تحصیلات کارشناسی  مهندسی هواشناسی از دانشگاه پنجاب  هندوستان  می باشندآقای مهندس  قاسمی زاده در سال 1387 به واسطه علاقه  وتعهد نسبت به آب خاک  اجدادی ایشان روستای خانک شهرستان تفرش می باشد داشتند در همسایگی  به ساوه هجرت کرده وشهر کتاب  ساوه تاسیس نموده اند

 دست نوشته  آقای عیرضا قاسمی زاده

ساوه قلب ایران و ایران کالبدی وجودی تمام اهالی  استان مرکزی  است. اهمیت استان مرکزی وبویزه شهر مهربان . شهر ساوه  بواسطه قرارگیری در منطقه استراتژیک وحیاتی ایران که شاهراه شرق وغرب ( جاده کربلا ) شمال وجنوب از ساوه می گذرد .

همراه در گسترده تاریخ پر افتخار مهین  بزرگ ما . ساوه در میانه جاده ابریشم دارای اهمیت بسزایی  بوده و وجود 999 کاروانسرا  شاهد آنست همواره  کارشناسان و اهل فن تاکید کرده اند که  ساوه  نقطه  استراتژیک قلب ایران است که محکوم به توسعه وسلام ( شهرسالم ساوه )است . چرا که قلب سالم ایران  میتواند  بدنه  میهن بزرگ مارا به بزرگی وعظمت  رهنمون شود 

گذر تاریخ برچهره شهر ساوه کاملا نمایان است. مارکوپو لو  ودیگر جهانگردان شهر عالم  ار (سابا ) یا شهر بزرگ ساوه با کوچه ها وگذر گاهها وابنیه  وباغهای مصفا یادکرده اند.

کاش مااهالی مهربان ساوه ( مهمان نواز ) قدر خاک پدری رابیشتر بداتیم وهمچون اهالی شهرهای  یزد وکاشان وری ... با تعصب وغیرت از آن  با افتخار یادکنیم .

دیوارها . کوچه ها  .بازار . میدان ها ... همه حاصل تلاش وزحمت اجدادماثبت  که بوی گذشته پر افتخار مان از آنست .

توانسته بزرگان زیادی را درخود پرورده به دنیا معرفی وتقدیم کند  ازسلمان ساوجی . شیخ خرقانی . ابن سهلان ساوجی  ... ازگذشته وشهید چمران  - علامه عسکری -ابوالفضل جلیلی ... از معاصران هستند معرفی نماید

تهیه کننده : محمد شرافت ساوجی سه شنبه 24 تیر ماه سا1399

 

دهمین سال شهر کتاب شهر ساوه

http://chsaveh.blogfa.com/post/2436

تهیه کننده : محمد شرافت ساوجی سه شنبه 24 تیر ماه سا1399

 

بزرگداشت تکاور شهید اسماعیل شعبانی در زورخانه ساوه

بزرگداشت تکاور شهید اسماعیل شعبانی در زورخانه ساوه

مراسم بزرگداشت تکاور شهید اسماعیل شعبانی در زور خانه شهرستان ساوه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛مراسم بزرگداشت تکاور شهید اسماعیل شعبانی در سالروز عروج ملکوتی اش در زرو خانه  شهرستان  ساوه برگزار شد.
این مراسم بزرگداشت در زورخانه‌ای که ۷ شهید دفاع مقدس را تربیت و تقدیم اسلام و ایران کرده با حضور پیشکسوتان نیروی دریایی ارتش و پیشکسوتان باستانی کار و علاقمندان برگزار شد که اجرای حرکات ورزش باستانی از برنامه‌های این مراسم بود.

شهید اسماعیل شعبانی در سن ۲۱ سالگی همزمان با تجاوز رژیم بعثی به کشورمان راهی جبهه‌های جنگ شد و در لباس تکاور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در منطقه خرمشهر به درجه رفیع شهادت نایل شد.

علاقه تکاور شهید شعبانی به ورزش باستانی موجب شد تا خانواده‌ی این شهید، زورخانه‌ای را به نام سه شهید خانواده بنا کنند.

بزرگداشت تکاور شهید اسماعیل شعبانی در زورخانه  ساوه

انتهای پیام / ج

بزرگداشت شهیدی دلاور  و شجاع  با مرام زورخانه ای  در ساوه

مصطفی مفید ساوجی رکورد دار میل گیری سنگین 60 کیلوگرم کشور شد ... ورزش باستانی

مصطفی مفید ساوجی رکورد دار میل گیری سنگین 60 کیلوگرم کشور شد

باستانی کار استان مرکزی به مدال طلای رشته میل سنگین دست یافت

در بازیهای همبستگی کشورهای اسلامی :

باستانی کار استان مرکزی به مدال طلای رشته میل سنگین دست یافت

مصطفی مفید ورزشکار شایسته استان مرکزی و عضو تیم ملی پهلوانی و زورخانه ای کشورمان موفق به کسب مدال طلای رشته میل گیری سنگین زورخانه ای شد.

به گزارش خبرگزاری برنا مرکزی ؛  رقابتهای این رشته عصرروز  یکشنبه در سالن اصلی ورزشگاه کریستال برگزار شد و 9 مدعی قهرمانی با یکدیگر به رقابت پرداختند.

در پایان این پیکارها، مصطفی مفید (جمهوری اسلامی ایران) با 2501 امتیاز موفق به کسب مدال طلای این رقابتها شد.

رایدها الجباری (عراق) نیز با 1397 امتیاز به عنوان نایب قهرمان این رشته انتخاب و به مدال نقره اکتفا کرد.

خیام عروج اف (آذربایجان) و نوروز عرب اف (تاجیکستان) به ترتیب با 1003 و 379 امتیاز در رده سوم مشترک این رشته قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید:

کشتی گیران ساوجی 1358 

 

کشتی گیران ساوجی 1358 
شهید اسماعیل اسدی - سید مرتضی شاهرخی – سید محمد شاهرخی
پایین : امیر فرداد شهردار سابق ساوه -عباس عبدالهی

@SaVehCiitY

--------------------------

پژوهش سرای شهید اسماعیل اسدی ساوه

http://savehje.blogfa.com/post/1777

آقای داود فرداد شهردار سابق شهر سالم ساوه

http://savehje.blogfa.com/post/773

----------------------

سید جلال شاهرخی -سید حسین شاهرخی -حسن جعفر صادقی -حاج اسماعیل ممتاز -جواد کارگزار -علی کارگزار -محمد کارگزار - حاج اسدالله خضرا - محمد حضرا - حسین صالح رعیتی -مصطفی صالحی

حاج عباس سعادت مقدسی

  - تهیه کننده محمد شرافت شب عاشورا دوشنبه 17 شهریور 1398 ساوه حسین خانه

--------------------------------------------------

ارسال عکس /آقا حجت خاکباز

تهیه کننده/ محمد شرافت ساوجی

خانه‌های تاریخی ساوه؛ گنجینه‌هایی که نیاز به تیمار دارند

خانه‌های تاریخی ساوه؛ گنجینه‌هایی که نیاز به تیمار دارند

خانه‌های تاریخی گنجینه‌هایی هستند که با بازسازی آنها هم فرهنگ و هویت شهر احیا می‌شود و هم جذب گردشگر بیشتر می‌شود.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک ، خانه‌های تاریخی بخشی از معماری شهر و هویت تاریخ ایرانی اسلامی است که پیوند جامع کنونی را با گذشتگان برقرار می‌کند و با باز سازی این خانه‌ها به عنوان میراث زنده تاریخی، از سویی فرهنگ و هویت شهر احیا می‌شود و از سویی موجب جذب بیشتر گردشگر می‌شود.

خانه‌های تاریخی ساوه گنجینه‌هایی که نیاز یه تیمار دارند

شهرستان ساوه دارای خانه ها‌ی تاریخی زیادی با ارزش و هویت فرهنگی است که از این خانه‌های تاریخی دو خانه با عنوان " خانه تاریخی مقدس زاده" و " خانه تاریخی کتابدار" به همت شهرداری ساوه و کمک میراث فرهنگی در دست مرمت و بازسازی است.

"خانه تاریخی مقدس زاده" با ۲۰۰ سال قدمت متعلق به دوره‌ی قاجاریه و از جمله خانه‌ها با معماری ایرانی اسلامی ساوه به شمار می‌رود و خانه‌ کتابدار هم از دیگر خانه‌های تاریخی ساوه است که علاوه بر ارزش تاریخ ارزش فرهنگی هم است.

خانه‌های تاریخی ساوه گنجینه‌هایی که نیاز یه تیمار دارند

ایاز رئیس میراث فرهنگی شهرستان ساوه در گفت و گو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک ،  با بیان اینکه شهرستان ساوه دارای ۱۶ خانه‌ تاریخی با ارزش و هویت فرهنگی است گفت: خانه مقدس زاده متعلق به دوره‌ی قاجار و خانه کتابدار متعلق به اوایل دوره‌ی پهلوی است.

خانه‌های تاریخی ساوه گنجینه‌هایی که نیاز یه تیمار دارند

تغییر کاربری خانه‌های تاریخی و تبدیل آن‌ها به هتل، مهمانسرا و فضا‌های سنتی و اقامتی راهکاری مناسب برای احیای این گنجینه‌های تاریخی است با این شرط که ارزش‌های تاریخی و فرهنگی و هنری موجود در معماری آن دچار تغییر و دگرگونی نشود......

https://www.yjc.ir/fa/news/7419318

-----------------------------------------------------------------------------------

خانه قدیمی و تاریخی مرحوم حاج محمد تقی مقدس زاده در ساوه

خانه قدیمی و تاریخی مرحوم حاج محمد تقی مقدس زاده در ساوه

عکاس : خانم زهرا آرمیده ( دانشجوی مدیریت گردشگری )
ساوه ایها به ما بپیوندید👇

 

http://savehje.blogfa.com/post/354

 

تهیه کننده/ محمدشرافت ساوجی یکشنبه 22 تیرماه سال 1399

آقا سعید ( عطاء)خندان نعمتی ساوجی داور بین المللی

آقا سعید ( عطاء)خندان نعمتی ساوجی داور بین المللی

آقا سعید ( عطاء)خندان نعمتی ساوجی داور بین المللی

َ

آقا سعید (عطاء ) خندان نعمتی فرزند نبی (نبی آلله )  خندان نعمتی ساوجی ریاست اسبق سازمان اوقاف وامورخیریه شهرستان ساوه

 آقا سعید ازکارکنان  باز نشسته شرکت لاستیک پارس ودر حال حاضر بعنوان داور والیبال بین المللی وهمچنین زرمنده شیمیایی دفاع مقدس  از کشور جمهوری اسلامی ایران میباشند

داور بین المللی 

مسول هیات والیبال کارگران ساوه

مربی درجه 2 والیبال

--------------------------------

دارای دوفرزند پسر دوقلو موق

1-امید رضا به تیم ملی والیبال دعوت شنده است

2- علیرضا عضوتیم والیبال  صنعت سبز تهران  میباشند

------------------------------------

  از افتخارات

بازیكنان تیم والیبال باشگاه شهرداری ساوه به اردوی استعدا د

 

http://www.savehcity.ir/fa-IR/DouranPortal/1/news/view/14219/2673/Staging

--------------------------------------------------

آقا سعید  ( عطاء)خندان نعمتی 

از  اقدامات موفق وشایسته ای  استاد آقا عطاء (سعید ) خندان نعمتی در پارک جنگلی  ساوه با مشارکت مردمی( مردم نهاد) و همکاری بین بخشی شهرداری ساوه وتربیت بدنی وشرکتهای شهرصنعتی  کاوه (ساوه ) ایجاد  فضای ورزشی  و محیط سالم  در ورزش عمومی والیبال ایجاد نموده است .  شامل 

1- پیشکسوتان وبازنشستگان کارگری  تیم والیبال

2-تیم نوجوانان  جوانان ورزشی والیبال

3- تیم والیبال ساحلی 

تعداد  بین 150 تا 200  نفر ورزشکاران درسنین مختلف   ایرانی و افغانی مشغول هستند

 

  آقا سعید خندان نعمتی  خانواده  ورزشی  خانواده هنرمند(  هنرهای تجسمی ) و مردم دوست   خوشنام در زندگی سالم زیست  بدونه توقع مردمی بودن   موفق میباشند-

-------------------------------------

خانواده خندان نعمتی  ساوجی

استاد هنرهای تجسمی / داود خندان نعمتی ساوجی

http://sherafatsaveji.blogfa.com/post/1782

تهیه کننده/ محمد شرافت ساوجی  پنجشنبه  19 تیر ماه سال 1399

خانواده منسوب بصیری ساوجی

خانواده منسوب بصیری ساوجی

میرزا اسدالله  سه فرزند داشته

1- مصطفی 

2- مرتضی 

3- فضل الله

محمدمنسوب بصیری ساوجی فرزند حبیب الله فرزند فضل الله  فرزند میرزا اسدالله ...ساوجی

 

 

 استاد محمد بصیری سال  1323 شمسی در ساوه متولد شذ تحصیلات کارشناسی ادبیات فارسی  با خانم فاطمه گودرزی فرزند حاج حسین  ..متولد شیراز پیوندازدواج و قدم به عرصه خدمت گذارده است

در مدارس روستای وشهر - مقصود آباد - مسلم آباد - غرق آباد -  راهنمایی چمران ساوه - ابوذر ساوه - 

پدرش مرحوم  حبیب الله منسوب بصیری از کارشنان اموراجتماعی فرمانداری شهرستان ساوه

مادرش فاطمه شکر ریز فرزند یحیی  فرزند  زکریا .. ساوجی

دارای چهار فرزند پسر با تحصیلات دانشگاهی ما شا ء الله  از افتخارات این خانواده موفق ساوجی بشرح زیرمیباشد که پس از اتمام بازنشستگی در خیابان فردوسی ساوه  در فروشگاه کادویی منزل روزگار می گذارند

1- میثم دکترای برق ساکن کشور هلند

2- مهدی مهندسی لیسانس ابزار الات سنگین

3- منصور  مهندسی فوق لیسانس  عمران

4-  امیر سعید  مهندسی فوق لیسانس عمران

خانواده فامیل بصیری - گودرزی - همت - شکرریز 

تهیه کننده/ محمد شرافت ساوجی  پنجشنبه  19 تیر ماه سال 1399

خانواده گودرزی ساوه

http://savehje.blogfa.com/post/1485

* غزلی عاشقانه به گویش ساوجی از استاد ارجمند: سید مصطفی بشیری*

* غزلی عاشقانه به گویش ساوجی از استاد ارجمند: سید مصطفی بشیری*

 

* غزلی عاشقانه به گویش ساوجی از استاد ارجمند: سید مصطفی بشیری*

دلِ بی صّابِ مِن آخِر صابِ شا پیدا نِکِرد
نیم دُنِم این قَر و تَر باچّی مِنا اوسدا نِکِرد

اوکی اِز دَم عاشقاشا گُسنه و تشنه می خاس
تشنه و گُسنه تِر اِز مِن عاشقی پیدا نِکِرد

یِی دَفِه تو کوچه مِثدِ گولّه رد شد اِز پَلووم
امّا هر چی بُی زِدِم مُجّا شا باس مِن وا نِکِرد

دِلِم اِز مَلّه ی لیلی شِو و روز تِکُن نخورد
گیوای در به دری رو مِثدِ مجنون پا نِکِرد

سرِ راش هرچی هُوار کردِم و بِزدِم خودِما
اَسِش او یِی دَفه این خُل بازی رو تامشا نِکِرد

باس همه اِز حساب محبِتِش چَک میکِشِه
باس مِنِ پا بِرِنه ییِ چَکِ شا امضا نِکِرد

دُشمِنام دِور و وَرِم بیریختِه چون مور و مِلِه
باز دلِ غُدّه مِن عشقِ تو رو حاشا نِکِرد

گُفدِم این ریسمُن عِشقا وَردُرِم بِسگِلُنِم 
یارِم اِسناش بیگیرُف بدَستی او اِسنا نِکِرد

هر چی ییِ عمر اُوِ خوش نَش بِرِه اِز گِلوم پایین
باریکِلّا ، آخِرِش هام مصطِفی بَد تا نِکِرد


گردآوری و تهیه مطالب و عکس از کانال رسمی  شهر ساوه

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻

🔹♦️کانال رسمی ساوه ای های مقیم تلگرام !!!
بزرگترین اجتماع ساوه ای ها در دنیای مجازی

https://telegram.me/SaVehCiitY 📣  لینک کانال

🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺ا

ارسال / حجت خاکباز

تهیه کننده / محمدشرافت  17 تیر ماه 1399

سیری در الانساب سمعانی / کتابشناسی  ساوه

د- کتابشناسی  ساوه

سیری در الانساب سمعانی .1

یکی از کتاب های مهم ارزنده در زمینه انساب ورجال (( الانساب )) تالیف عبدالکریم سمعانی ( متوفی : 562 ه) است.  این کتاب در سال های اخیر به شکل منقحی  از سوی ادرالکتب  علمیه بیروت با تصحیح وتحقیق استاد عبدالله عمر باوردی چاپ ومنتشر شده است . پیش از این نیز در ده جلد در حیدر آباد هند به طبع رسیده بود 

نسب شناسی وبه اصطلاح شجره نگاری  با ((التشجیر ))در میان اعراب دارای سابقه ای دیرین است . در زمان رسول گرامی اسلام (ص) سه تن در میان اعراب به نسب شناسی مشهور بودند : 2پس از آن دغفل  بن حنطله بن زید شیبانی ( متوفی : 65 ه) در معرفه الانساب ضرب المثل  عرب بود چنان که وقتی که می خواستند  کسی  را به تبحر در نسب شناسی یاد کنند . می گفتند (( انسب من دغفل )).4  دغفل کتاب ((التشجیر )) را در انساب اعراب جاهلی تاززمان خود سامان داد.لوفجرون  تحقیقات ارزشمندی در باره دغفل منتشرکرده است .5  این راه همچنان به وسیله تبارشناسان ونسبب نگاران بعدی ادامه یافت .خالدبن طلیق (متوفی حدود 166ه)ضحاک بن عثمان  (  متوفی : 180 ه) تعیط  بن بکیر محاربی (متوفی "200 ه )عماره بن قداح  وهشام بن محمد بن سائب کلبی  ( متوفی : 204 ه) از این جمله بودند .6  به خصوص ابن سائب کلبی به نگارش کتاب های ((النسب الکبیر ))یا ((الجمهره )) .7 وکتاب (( النساب البلدان ))ونیز کتاب الا لقاب ))تحولی در این زمینه به وجود اورد. محمد بن حریرطبری در آثار خود از کتاب های ابن کلبی  استفاده فراوان برده است .بر خی کتاب های مهم در این باره که پس از ابن کلبی نگاشته شدند عبارتتند از :

 از صفحه- از صفحه 471 تا  486 

محدثان ساوی در النساب سمعائی 

عبدالکریم بن محمد سمعائی در باره ساوه گزارش  دقیق  ومستندی در النساب ارائه داده است که حاصل سفر اوبه ساوه حدود سال 530تا 535 قمری است . ترجمه گزارش سمعائی ذیل نام  ساوه در الانساب  بدون هیچ افزایشی در این جا نقل خواهد شد:

 ساوه شهری بین ری وهمدان  است که جماعتی  از عالمان در هر رشته از آن شهر قدیما وجدیدا  برخواسته اند . اماازقدما  : ابواحمد محمد بن امیه بن آدم بن مسلم قزوینی اموی ساوی که استاد عقبه بن  ابی معیط بود . وی از این کسان روایت کرده است : از وکیع سلمه بن فضل  عبدالله بن ادریس وعثمان  ابوزرعه رازی  واهل ری  ابوحاتم رازی اورا صدوق در روایت دانسته است .

من ( سمعائی ) در بازگشتم از عراق داخل این شهر  شدم ودر روز جمعه ای در آنجا  نماز گزاردم ونان جماعتی از عالمان آن جا رانگاشتم :....

7- بلادزی انساب  الاراف  به تصحیح محمد حمید الله ( قاهره  1959 م)  ص 6

8-  عبدالله عمر البارودی  مقدمه الانساب سمعائی ( بیروت  دارالکتب العلمیه 1408 ) ج1 ص 9

منبع

 امام  ابنی  سعد عبدالکریم بن محمد بن منصور تعمیعی سمعائی  اللنساب  تقدیم وتعلیق عبد الله عمر الباروی  بیروت  . دارا الکتب  العلمیه 1408 ق/ 1988 م ج 3 ص 206 - 207

------------------------------------------

بازماندگان امامزاده محمد محروق - ویکی فقه

http://wikifeqh.ir/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D9

گروه پژوهشی ویکی‌فقه؛ محمد شرافت.

-------------------------

--

نامه ساوه: مجموعه مقاله های ساوه پژوهی 

نامه ساوه: مجموعه مقاله های ساوه پژوهی

دکتر مرتضی ذکایی ساوجی

 از صفحه- از صفحه 471 تا  486 

---------------------------------

تهیه کننده /محمد شرافت ساوه سه شنبه دهم تیر ماه سال  1399

کتابشناسی  ساوه : پایگاه حکیم ابن سهلان ساوجی در زمین شناسی

د- کتابشناسی  ساوه

پایگاه حکیم ابن سهلان ساوجی در زمین شناسی (1)

زین  پیش شاعران  ثنا خوان  که  چشمشان

در    سعد و  نحس  طالع  و سر  ستاره  بود

بس  نکته  های نغز  و  سخن های   پرنگار 

گفتند    در   ستایش      این   گنبد     کبود

اما  زمین    که بیشتر  از هر  چه در   جهان

شایسته  ستایش  وتکریم   آدمی     است

گمنام     و  ناشناخته    و   بی سپاس  ماند

((ه. الف . سایه ))

حکیم زین الدین  عمربن سهلان ساوی- که در ادامه شرح احوال وآثار  او را نگاشت  - کتابی  ساخته ((در بیان عجایب  صنع  الهی در چیز هایی که در هوا تولد کند از مبغ وباران وبرف وتگرگ  و رعد وبرق  وصاعقه وباد وستاره {ه} ها که ریخته شوند وعلامت های  روشن وسرخ وسیاه که درهوا  پدید آیند  ونیز بیان بعضی چیزها که در زیز زمین  وروی زمین تولد کنند از چشمه های آب  وکاریز ها وکوه ها وزلرله وچیز های که در معدن ها خیرزند چون زر وسیم ومس وغیر آن  از چشمه های آب  وکاریز ها و کوه ها ومانند آن  وبه لفظ پارسی این معانی بیان کرده )) 1واین کتاب خود را  الرساله السنجریه فی الکائنات  العنصریه   نامیده است .  در این کتاب آرا ونظریات وی بررسی خواهد شد  الرساله السنجریه فی الکائنات  العنصریه  خواهد پرداخت 3

قاضی زین الدین عمربن سهلان ساوی (ساوجی) از دانشمندان بزرگ ایران در قرن ششم هجری  است که ظهیر الدین بیعقی با عنوان ((القاضی الام الاجل السید زین الدین برهان (لسان) الحق عمر  بن سهلان الساوی تغمده الله برحمته )) از اویاد کرده است .4  

ولادت اودر ساوه بوده اما هیچ یک از منابعی که از اوسخن راندهاند تاریخ دقیق تولد اورا نگفته اند  لیکن حسب برخی قرائن بایستتی حوالی سال 470 - 465 ه ق بوده باشد.

ابن سهلان  از  اوان کودکی به طلب علم مشغول شد وی زمانی شاگرد امیر سید شرف الزمان محمد بن یوسف ایلاقی پزشک وفیلسوف  ( متوفی 536 ق .) از شاگردان حکیم عمر خیام  نیشابوری بوده است 5 ابن سهلان سال ها در زادگاهش ساوه ساکن بوده  ودر آن  شهر به قضاون پرداخته است 

ظهیر الدین بیهقی  نخستین کسی که از وی سخن رانده ودر باره اومی گوید :

 حکیم فرزانه ساوجی که آوازه علم وی همه جا رسیده بود . پس از سال ها قضاوت در ساوه یکباره شغل وزادگاه خود را ترک کرده ودر نیشابور رحل اقامت  افکند ودر آنجا گوشه عزلت اختیار کرد . چنانکه  اشکوری دیلمی - از  شاعری گری - آورده است : 

(( دفع     سم  صحبت  از  تریاق  عزلت کن   دوا 

هرکه  دور از خلق  شد در عهد راحت  جا گرفت))

 { دانش پژوه  محمد تقی  تبصره ودو رساله در منطق  43}

حکیمی که خود شارح آثار  وافکار  بوعلی  سینا با استنساخ از کتاب  شفای بوعلی وروزگار می گذراند ونسخه ای از آن به صد دینار می فروخت وبدین سان از دسترنج خود زندگی می کرد .... از صفحه 450 تا 470  

نامه ساوه: مجموعه مقاله های ساوه پژوهی

دکتر مرتضی ذکایی ساوجیؤ

----------------------------

1- فصلنامه راه دانش ( استان مرکزی)  شماره 22- 21 - بهار وتابستان 1379

حکیم ابن سهلان  ساوی   دانشمند گمنامی است که درشهر کوچک ساوه می زیسته و(( بشتز عمر  در کتاب های تاریخ علم ونیز ازوی نیامده است. گویی همچنان که در زمان حیاتش  زمانه به اوجفا کرده  ومردمش اورا از شهر ودیار خود رانده اند ودر تنگدستی  غربت در کنج انووای نیشابور  روزکار می گزرانده بعد از مرگ نیز دست جفا کار زمانه از اینکه سخنش را اهل دانش بشنوند  مانع شده است.

باری این گفتار  ابتدا به آثار  واحوال وسپس  به کتاب 

-----------------------------------------------------------

پایگاه حکیم ابن سهلان ساوجی در زمین شناسی در قرن ششم ه-ق

http://savehje.blogfa.com/post/1093

-----------------------------------------------

--

نامه ساوه: مجموعه مقاله های ساوه پژوهی 

نامه ساوه: مجموعه مقاله های ساوه پژوهی

دکتر مرتضی ذکایی ساوجی

 از صفحه- از صفحه 450تا  470

---------------------------------

تهیه کننده /محمد شرافت ساوه  دوشنبه  نهم    تیر ماه سال  1399

بانک اطلاعات نخبگان / بازنشستگان فرهیخته


http://www.payesh8523.ir/

شرایط و ضوابط ثبت نام داوطلبین «انتخاب بازنشستگان نمونه ملی و استانی »

  ØµØ¯ÙˆØ± معرفی نامه موسسه زبان ایران-استرالیا

-----------------------------

 

بازدید آقایان علی روشنایی - محمد شرافت (شبکه ملی خانه خیرین ایران ) از دفتر خبرگزاری بین المللی قران

بازدید آقایان علی روشنایی - محمد شرافت (شبکه ملی خانه خیرین ایران ) از دفتر خبرگزاری بین المللی قران در تهران 

درتاریخ 29 دی ماه سال 1397

 

تهیه کننده/ محمد شرافت ساوجی 7 تیر 1399

((الانس والعرس)) ابوسعد آوی

د- کتابشناسی ساوه

((الانس والعرس)) ابوسعد آوی 1

ابوسعد منصور بن حسن بن حسین آوی ( = آبی) فقیه محدث وشاعر  تاریخنگار ودولتمرد شیعی در اوایل  قرن پنجم هجری است کهدر حدود نیمه قرن سده چهارم هجری قمری  در آوه ساوه زاده شده 

اوایل عمر رادر همانجا  زیسته  و مقدمات علوم راهم فرارگرفته  است . وی بعد هادر اوج شکوفایی علمی خویش به وزارت دولت ابوطالب مجد الدوله رستم بن فخر الدوله دیلمی ( 387- 420 ق / 977- 1.27 م) رسید که مدت ها بروی حکومت داشت واز سوی او وزیر ذی المعانی و زین الکفاه لقب یافت 

آوی یک وزیر  شعیه مذهب بوده است اما در دوران خود فعالیت مهم سیاسی که باعث شهرت وی شود انجام نداده است  مورخان وزیستنگاران  معاصر آوی ودیگران  وجهه مهم وبرجسته  زندگی او را در وزارت  او ندانسته  بلکه  از وی  به عنوان یک  دانشمند  وادیب یاد کرده اند . برادر وی منصور آوی نیز  ار دانشمندان دوران بوده وسال ها بر مسند وزارت ملوک یاد کرده اند

 

 

 

----------------------------

ابوسعد آوی

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8

------------------------------------

بهاء الدین ساوجی ( قرن ف)  شاعر التزام 

ج -ادبی

بهاء الدین ساوجی ( قرن ف)

شاعر التزام 

الف- احوال

بهاءالدین  ساوجی  از شاعران  گمنام  قرن هشتم هجری است. تذکره نویسان از وی یاد نکرده اند  حمد الله مستوفی  درتاریخ  گزیده  ( تالیف 730 ق) درباره اوچنین گفته است :

(( بهاء الدین ساوجی سخنان نیکو دارد واین ضعیف رابه جند قصیده وقطعه مشرف فرموده ( ص 816 ) بر اساس اشعار برجای مانده از وی بهاءالدین ساوجی مدت ها در کرمان درخدمت تاج الدین احمد عراقی مقیم بوده است وبیشتر اشعاز خودرا در وصف اوسروده است. بیش از این احوال وی  اطلاعی در دست نیست . معلوم نیست که مفهرس احمد متزوی با تکیه برکدام ماخذ تاریخ وفات اورا 816 ق یاد کرده است . نگارنده در منابع دسترس وهمچنین با بررسی و تورق دیوان شاعر جنین تاریخی را نیافته  بلکه بعید می داند وی تا این تاریخ زیسسته باشد.

ب- آثار 

از بهاء الدین ساوجی یک دیوان شعر برجای مانده است که ظاهرا تنها اثر باقیمانده از اوست  نسخه ای خطی از این دیوان در کتابخانه مدرسه عالی شهید مطهری  ( سپهسالار ) موجود است (ش 304 ) که به خط  نستعلیق ومربوط به سده 11 قمری است . بیشتر  اشعار بهای ساوجی در صنعت  اعنات یا التزام بلند است.

مثلا  وی در التزام  کلمه های  مو اسب فیل وپلنگ ونیز وصف شمع  درهم وچشم اشعار یلند وزیبایی سروده است . در یکی ازقصاید خود که در استقبال واقتفا از قصیده کمال الدین  اسماعیل به مطلع :

ای  که  از هر سر  موی   تو   دلی  اندر واست

یک  سر موی تو  از هر  دوجهان    نیم  بهاست  

-------------------------------------------------

دیوان اشعار بهاءالدین ساوجی (شاعر قرن هشتم هجری) خرید کتاب ...

 

«دیوان بهاء‌الدین ساوجی» تصحیح شد | ایبنا - خبرگزاری کتاب

-------------------------------------------------------------------------------

--

نامه ساوه: مجموعه مقاله های ساوه پژوهی 

نامه ساوه: مجموعه مقاله های ساوه پژوهی

دکتر مرتضی ذکایی ساوجی

 از صفحه 413  تا صفحه 415

---------------------------------

تهیه کننده /محمد شرافت ساوه  جمعه ششم   تیر ماه سال  1399

 

 اراتمندی  استاد محمد نعیمی ساوجی  به بانوی  اهل ادب پارسی پروین اعتصامی

دست نوشته :  اراتمندی  استاد محمد نعیمی ساوجی  به بانوی  اهل ادب پارسی پروین اعتصامی

بیش از پنجاه سال است که هربارگذری داشته ام بر مزار این بزرگ بانوی ادب پارسی فاتحه ویاسین خوانده ام چون خودش سایل فاتحه ویاسین است :

ارادتمند اهل ادب نعیمی

------------

پروین اعتصامی

 

رخشنده اعتصامی مشهور به پروین اعتصامی اصالتا از دیار استان مرکزی بوده است و پدرش اهل آشتیان و مادرش اصالتا از اهالی ساوه بوده است اما ساکن تبریز بوده است.


مادر پروین
مادرش اختر فتوحی (درگذشتهٔ ۱۳۵۲) فرزند میرزا عبدالحسین ملقب به مُقدّم العِداله و متخلص به "شوری"از واپسین شاعران دوره قاجار بود.

پدر پروین
یوسف اعتصامی معروف به اعتصام الملک آشتیانی از نویسندگان و دانشمندان بنام ایران وآشتیان بود. وی اولین (چاپخانه) را در تبریز بنا کرد 

http://savehje.blogfa.com/post/9

-------------------------------------------

دانلود اشعار عاشقانه پروین اعتصامی | دیوان اشعار

https://fidibo.com/books/author/%D9%

------------------------------------------

تهیه کننده /محمد شرافت ساوه  جمعه ششم تیر ماه سال  1399

 

خواجوی کرمانی وسلمان ساوجی

ج -ادبی

خواجوی کرمانی وسلمان ساوجی

خواجه  شمس الدین محمد حافظ شیرازی شاید اولین کسی باشد که نام خواجو وسلمان را در یک بیت وکنار هم آورده است:

 چه جای کفته خواجو وشعر حافظ

که شعر حافظ  ما به ز نظم خوب ظهیر  1

بعد ازاو بسحق حلاج معروف اطعمه از قدیمترین کسانی است که نام دوشاعررا در دیباچه رساله خود موسوم به ((کنز الا شتها)) در کناریکدیگر ذکر دیگر ذکر کرده است .ویادستگاه طبح خواجوی کرمانی که زیره بای بیانش علاج سودازگان سلسله سخن است )) 2

 در این گفتار  درباره خواجوی وسلمان دوشاعر بزرگ .معاصر هشتم به اختیار سخن خواهد رفت .

ابوالعطاء کمال الدین  محمود بن علی بن محمود خواجوی کرمانی  ملقب به ((نخلبندان  شعرا)) به تحقیق متولد شب یکشنبه بیستم ذی الحجه سال 689 قمری است وخواجه جمال الدین سلمان ساوجی به اقرب  احتمالا متولد 709 فمری بوده است. بنابر این  حال سلمان  با وجود جوانی  وسن کم  به زودی صاحب شهرت وآوازه ای فراگیر شده  وشاعری معتبر وقابل  رقابت با خواجو شده است .

سلمان در اشعار خود از خواجو نامی  نبرده است . مصحح دیوان جواجو معتقد است  که (( خواجو از شعرای معاصر در دیوان اشعار  خود یاد نکرده پیداست  اعتنایی به انان نداشته است ودرمقابل خویس ناچیز می شمرده ))3 نگارنده در تصفح دیوان خواجو به چند بیت برخورد که در آن ازجمال الدین ساوی (=ساوجی )نام برده شده است و... ادامه دارد

--------------------------------------------

--

نامه ساوه: مجموعه مقاله های ساوه پژوهی 

نامه ساوه: مجموعه مقاله های ساوه پژوهی

دکتر مرتضی ذکایی ساوجی

 از صفحه 401  تا صفحه 412

---------------------------------

تهیه کننده /محمد شرافت ساوه پنج شنبه  پنج   تیر ماه سال  1399

 

جستاری در شناخت آثار   واشعار واضح ساوجی ومقاسیه اوبا نظامی گنجوی

ج -ادبی

جستاری در شناخت آثار 

واشعار واضح ساوجی ومقاسیه اوبا نظامی گنجوی

لوحه دیوان کلام قدیم

بسم الله الرحمان رحیم

تاثیری گذاری  سلطان الشعرا حکیم  نظامی گنجوی بر ادبیات  فارسی وشاعران  پس ازوی چون

آفتاب ظاهر  است . کافی است ناخمسه سرایائی راکه به تقلید این سخن سالار شعر پارسی آثاری

آفریده اند  برشمایم در یک نگاه شاید تاکنون بیش از صدشاعر مشهور وگمنام به پیروی از این حکیم بزرگ

خمسه سرایی کرده باشند  واگر پؤوهشی فرارگیرد در این باره صورت می گرفت بی تردید  قرن ها رقم چندین

برابر بود 1 در این گفتار به احوال وآثار دانشمندان شاعری پرداخته شده که اگر آثاروافکار این حکیم بزرگ قرار 

داشته وصدر البته که از خود نوآوری هایی نیز به جای گذاشته است.

از آنجا که شهرت وعظمت رتبه حکیم نظامی وی را شهره آفاق ساخته ومورخان ونویسندگان  بسیاری در باره اوقلم

زیادی زده اند  دراین گفتار از ذکر وآثار اوچشم پوشیده وبه سزگذاشت اراتمند گمنام  وی میرزا مبارک الله ساوجی پرداخته خواهد شد

میرزا مبارک الله ساوجی ( م . 1128 )

الف - احوال

میرزا مبارک الله ساوجی ملقب به(( ارادت خان عالمگیری))متخلص به (( واضح )) از شاعران ودانشمندان یرزگ دربارشاهان (=گوذکانی )

ادامه 

 از صفحه 392 نا  400

-------------------------------------------------------

471-  واضح ساوجی

http://savehje.blogfa.com/post/1697

----------------------------------------------

--

نامه ساوه: مجموعه مقاله های ساوه پژوهی 

نامه ساوه: مجموعه مقاله های ساوه پژوهی

دکتر مرتضی ذکایی ساوجی

 از صفحه 392 نا  400

---------------------------------

تهیه کننده /محمد شرافت ساوه چهار شنبه چهارم   تیر ماه سال  1399

​​​​​​​

عطار وشیخ جمال الدین مجرد ساوچی

ج -ادبی

عطار وشیخ جمال الدین مجرد ساوچی

(( ما  هرچه  آن ماست  زره  برگرفته ایم

با    پیر    خویش   راه  قلندر     گرفته ایم ))

{ دیوان  عطار }(1) ص 481

خواجه فرید الدین عطار  نیشابوری (618 - 540) در میان اشعار شورانگیز خود به آیین قلندری وقلندران اشاراتی داشته است.

 دل  دست  به   کافری   بر آورد

و      آیین     قلندری       بر  آورد

قرائی   و  تایبی     نمی خواست

ر ندی         و      مقامری    برآورد

دیوان عطار 169

گاهی خود رایکسره پیرو طریقت قلندران می دانند :

((منم  اندر  قلندری  شده    فاش

در     میان     جماعتی        اوباش

 همه     افوس خواره و   همه  رند

همه       دردی     و    همه     قلاش

دیوان عطار ص348

ودرجای دیگری می گوید :

(( مذهب    رندان    خرابات   گیر 

خرقه  و   سجاده  بیفکن  زدوش

کمزن  و    قلاش  و قلندر   بباس

 در   صف    اوباش  بر آور   خروش ))

دیوان عطار ص 361

 ویا:

 خمار  و   قلندر شو  مست  می   دلبر   شو

ور  گفت  که کافر  شوهان  تاشوی  سرکس

-------------------------------------------

سایه در خورشید  مجموعه مقالات کنگره جهانی بزرگداشت عطار نیشابوری مهر ماه 1374 تهران : آیات  1374 ص 157 -175 این مقاله نخستین بار با عنوان عطار وآیین  قلندری به چاپ رسیده است

------------------------------------------

 ادامه...  از صفحه-375 تا 391

 

نامه ساوه: مجموعه مقاله های ساوه پژوهی

دکتر مرتضی ذکایی ساوجی

---------------------------------------------------------------

 

جمال الدین ساوجی سید جمال الدین محمد بن یونس ساوجی (ساوی )

https://rch.ac.ir/article/Details/9985

---------------------------------------------

 

--

نامه ساوه: مجموعه مقاله های ساوه پژوهی 

نامه ساوه: مجموعه مقاله های ساوه پژوهی

دکتر مرتضی ذکایی ساوجی

 از صفحه-375 تا 391

---------------------------------

تهیه کننده /محمد شرافت ساوه سه شنبه سوم  تیر ماه سال  1399

 

نظامی گنجوی وسلمان ساوجی

ج -ادبی

نظامی گنجوی وسلمان ساوجی

در این  مهراب های  سبز   زرکار

نظامی را سیه  شد  در شهسوار

مرا   گفتند  سلمان   وقت  دریاب

که  دولت  را مهیا   گشت    اساب

کهن    شد  قصه  فرهاد  و  حسرو

برآورد      خسروانه   نفسی  از  تو

(( سلمان ساوجی ))

 

درمیان ادبیات و محققان مشهور است  که حکیم نظامی گنجوی شاعری داستان پرداز ومثنوی سراست وخواجه جمال الدین سلمان ساوجی  شاعری قصیده پرداز  وغزا سرا اما  از سلمان ساوجی دومثنوی برجای مانده است . یکی جمشید وخورشید ودیگری فراقنامه. از مطالعه این دومثنوی تاثیر پذیری  سلمان که حدودیک قرن ونیم پس از نظامی می زیسته آشکار ومسلم می شود که چه سلمان خودمرعی است که معانی ومفاهمیکه در شعر خود آورده اکثرا بدیع وبکر است .

 لباس  نظم  گر  خوب است  و  گر  زشت                به  بکری تار  و پودش  فکر م  زشت 

ولی با اینکه سلمان شاعری قصیده پرداز وغزلسرا است . ودر ردیف بزرگترین شاعران قصیده  گو وغزلسرای قرار دارد  انصافا در استقبال از حکیم نظامی که استاد مسلم این فن به شما می آید بخوبی موفق بوده است . دراین گفنار مختصر تنها دومثنوی خسرو شیرین  حکیم نظامی وجمشید وخورشید سلمان ساوجی اینگونه آغاز کرده است .

 خداوندا  در   توفیق  بگشای  

نظامی  را  ره  تحقیق  بنمای

الهی      پرده  پندار    بگشای 

در        گنجینه  اسرا   بگشای

----------------------------

مجموعه  مقالات بزگداشت نهمین  سده تولد نظامی  گنجوی به اهتمام دکتر منصور ثروت  تبریز  دانشکده  تبریز  1372 ج 1 ص 605  - 614

ادامه دارد  از صفحه- 366 تا 374

------------------

--

نامه ساوه: مجموعه مقاله های ساوه پژوهی 

نامه ساوه: مجموعه مقاله های ساوه پژوهی

دکتر مرتضی ذکایی ساوجی

 از صفحه- 366 تا 374

---------------------------------

تهیه کننده /محمد شرافت ساوه  دو شنبه دوم  تیر ماه سال  1399

 

 

50 میلیاد ریالی  مشارکت خیر سلامت حاج علیرضا عسگریان  برای نظام سلامت ساوه

50 میلیاد ریالی مشارکت خیر سلامت حاج علیرضا عسگریان برای نظام سلامت ساوه

 

فرهنگ ایهام در دیوان سلمان ساوجی 

ج -ادبی

فرهنگ ایهام در دیوان سلمان ساوجی  .1

باد  پایان سخن راتو  سواری  سلمان

آفرین بر سخنت باد که خوش میرانی

(( دیوان 1 ص 312 ))

ملک الشعرا خواجه جمال الدین سلمان  فرزند خواجه علاء الدین محمد معروف به  سلمان ساوجی

از بزرگتری شعرای قرن هشتم هجری است که به اقرب  احتمالات در سال 709  هجری در ساوه زاده 

شده است .2 وی  در ردیف قصیده   سرایان طراز اول ادب پارسی  وآخرین قصیده سرای بزرگ قبل از 

دوره بازگشت به شمار می آیدودر غزل نیز پایگاهی بلند داراست .4

وی در ردیف قصیده سرایان طراز اول ادب 

پارسی  وآخرین  قصیده سرای بزرگ قبل از دوره بازگشت به شمار می آید  ودر غزل نیز پایگاهی بلند داراست.4

سلمان در اشعارش یه کمال الدین اصفهانی  فردوسی  نظامی  .5  منوچهری عنصری 6  سنایی 7 خیام انوری 8 مولوی  ظهیر  فارابی 10 جواجوی کرمانی   حافظ شیرازی 11  وسید ذوالفقار  شروانی  نظر داشته گاهی  شعری از ایشان را تضمین کرده ویا در استقبال واقتفای شعر آن  ها عزل یا قصیده ای ساخته است.

دیوان اشعار سلمان مملو از صنایع  مختلف بدیعی است  اما در این مقاله در باره (ایهام) در اشعار اوسخن خواهد رفت .

ایهام از صنایع معروف بدیعی است  وبراستواری لفظ و تودر آفرینی معنی اطلاق می شود که احتمالا به وسیله کمال الدین اسماعیل  اصفهانی درشعر فارسی بنا نهاد شده وبه وسیله سه تن از شعرای سده هشتم  یعنی خواجو   سلمان  حافظ به کمال رسیده است .12

 غرلیات وقصاید سلمان مملو  از ایهام های شاعرانه واستادانه است که شعر او رابه دریای مواج وتا پیدا مانند کرده که با هربار غواصی در این دریا گوهرهای نو  وپربهایی نصب یابنده می شود  ایهام بر شعر سلمان وسعت چند برابر بخشیده است و

ایهام درعلم بدیع

رشید الدین وطواط ( م: 572 ق) درباره لغوی واصطلاحی چنین نوشته (( در پارسی ایهام به گمان باشد....ادامه دارد

--

نامه ساوه: مجموعه مقاله های ساوه پژوهی 

نامه ساوه: مجموعه مقاله های ساوه پژوهی

دکتر مرتضی ذکایی ساوجی

صفحه - از صفحه- 348 تا365

---------------------------------

تهیه کننده /محمد شرافت ساوه  یکشنبه اول تیر ماه سال  1399

مقدمه ای درشناخت سلمان ساوجی { وفات : 778 ق}

 

ج -ادبی

مقدمه ای درشناخت سلمان ساوجی { وفات : 778 ق}

باد  پایان سخن راتو  سواری  سلمان

آفرین بر سخنت باد که خوش میرانی

(( دیوان 1 ص 312 ))

ملک الشعرا خواجه جمال الدین سلمان  فرزند خواجه علاء الدین محمد معروف به  سلمان ساوجی

از بزرگتری شعرای قرن هشتم هجری است که به اقرب  احتمالات در سال 709  هجری در ساوه زاده 

شده است .2 وی  در ردیف قصیده   سرایان طراز اول ادب پارسی  وآخرین قصیده سرای بزرگ قبل از 

دوره بازگشت به شمار می آید 4

بشتر    عمر او   در خدمت   امیران وبزرگانی   چون خواجه    غیاث الدین   محمد  وزیر پسر   خواجه 

رشید الدین فضل  الله همدانی  ( م . 726 ه ) سلطان ابوسعید  بهادرخان ( 716-784ق) از ایلخانیان

 وامیر    شیخ حسین بزرگ جلایری (م 736- 757 ه ق)وهمسر او دلشاد خاتون وفرزندانشان  سلطان 

اویس ( 757 - 776 ه ق ) وسلطان حسین پسر سلطان اویس  ( 776- غ84 ه ق ) ازجلایریان بغداد

سپری       شده ودر مدح هرکدام از آن ها قصایدی نیز سروده 4 بر اساس قصیده ای که به مناسبت

فتح    آذربایجان  بدست شاه شجاع  مظفری      (759د- 786 ه ق ) در سال 777 هجری با این مطلع

سروده :

سخن  به وصف  رخش چون  ز خاطرم سرزد

ز     مطلع      سخنم    آفتاب   سر  بر      زد

ونیز بر اساس قصیده ای که چند ماه پس از آن در تهنیت ورود سلطان حسین به مناسبت فتح دوباره

آذربایجان سروده 5

----------------------------------

--

نامه ساوه: مجموعه مقاله های ساوه پژوهی 

نامه ساوه: مجموعه مقاله های ساوه پژوهی

دکتر مرتضی ذکایی ساوجی

صفحه - از صفحه- 343 تا 347

---------------------------------

تهیه کننده /محمد شرافت ساوه  یکشنبه اول تیر ماه سال  1399